Rådgivning og digitale tiltag
Medlemmerne skal have nem adgang til information og kompetent rådgivning i pensionskassen. Og mødet med PKA skal være digitalt og opleves nemt, relevant og personligt.
PKA har tidligere lanceret det digitale værktøj PKAtjek, der viser medlemmets forventede samlede pension set i forhold til PKA’s anbefaling om en tilstrækkelig pension.
Nu kan medlemmerne også bruge værktøjerne, PKAoverblik og appen PKA Din pension til overblik over pensionsøkonomien.
PKAoverblik
Med PKAoverblik kan man se, hvordan ens pensionsopsparing passer med forventede udgifter. PKAoverblik kan bruges uden NemId på den åbne del af pka.dk.
Værktøjet tager udgangspunkt i typiske pensionstal for PKA-medlemmer, og udgifterne er baseret på typiske udgifter for seniorer, så man kan få en indikation af, om pensionen svarer til det ønskede forbrug.
PKAoverblik viser pensionsopsparingen, og man ser effekten af at gå senere eller tidligere på pension, samt hvad det betyder, hvis man indbetaler mere.
’PKA Din pension’
Med PKA’s app er pensionen lige ved hånden. Med få klik ser medlemmet, hvordan pensionsopsparingen er i forhold til andre medlemmer.
Tallene i appen består af gennemsnitstal for medlemmernes opsparing i PKA, herunder hvad medlemmerne i gennemsnit har sparet op i andre selskaber/banker samt tal fra Danmarks Statistik.
Man kan nemt komme fra appen til de personlige tal på pka.dk eller kontakte en pensionsrådgiver i PKA.
Velkomstforløb til nye medlemmer
Årligt kommer der ca. 12.000 nye medlemmer til PKA-pensionskasserne. PKA lancerede i efteråret et nyt velkomstforløb for at skabe en stærk relation til medlemmerne om værdien af deres pension. Medlemmerne får viden om pensionsordningen og gode råd i stedet for at få en masse informationer på én gang ved start i pensionskassen.
Pensionsdagen
Sidste søndag i oktober holdt PKA sammen med mange andre pensionsselskaber ”Pensionsdagen”. Opfordringen er, at medlemmerne bruger den ekstra time, på dagen, hvor vi overgår til vintertid, til at tjekke pensionen. Igen i år var der stor interesse fra medlemmerne til at bruge tid på pensionen. Mange medlemmer ringede til PKA, hvor de fleste spurgte om supplerende opsparing og generel pensionsrådgivning. Der var over 5.000 besøg på pka.dk, hvilket er fem gange mere end på en almindelig søndag.
Større interesse for møder
Knap 13.000 PKA-medlemmer mødte PKA i 2017 til arrangementer rundt om landet.
Der er tre typer møder:
- Velkomstmøder (for nye medlemmer) – her deltog 65 medlemmer på fire møder.
- Informationsmøder (hvor en PKA-rådgiver kommer ud på arbejdspladsen) – her deltog 2.223 medlemmer på 69 møder.
- Seniormøder (for medlemmer på 58 år+) - her deltog 1.540 medlemmer på 30 seniormøder rundt om i landet. 325 medlemmer benyttede sig af muligheden for at tage en ledsager med.
Der blev holdt 8 kurser for tillidsrepræsentanter med i alt 281 deltagere.
I 2017 deltog PKA med en stand ved 31 begivenheder i samarbejde med de faglige organisationer med ca. 8.800 deltagere.
Medlemsundersøgelse
I medlemsundersøgelsen i 2017 var der fokus på medlemmernes loyalitet og tillid i forhold til PKA. Her ligger PKA i den øverste tredjedel i forhold til øvrige pensionsselskaber, hvilket er en forbedring i forhold til forrige måling. Kommunikation og kendskab via de faglige organisationer og deres medier er stadig vigtige ift. at få budskaberne ud til medlemmerne om værdien af deres pension.
PKA fortsætter arbejdet med at udbygge den målrettede dialog med det enkelte medlem og styrke omtalen af PKA som ansvarligt pensionsselskab i den brede offentlighed.